Renault heeft door de jaren heen een prachtige klassieke modellenreeks opgebouwd.

Zie hieronder een greep van de geweldige klassiekers van Renault.

Renault Dauphine

De Renault Dauphine werd in 1956 op de markt gebracht als de opvolger van de Renault 4CV. De Dauphine had net als zijn voorganger de motor achterin. De cilinderinhoud werd vergroot en het vermogen nam toe tot 32pk. Het standaard model had een topsnelheid van 112 km/h. Daarnaast was er ook nog een Gordini uitvoering. Deze had 40pk en een topsnelheid van 125 km/h.

Alpine A110

De Alpine A110 werd geïntroduceerd in 1962 tijdens de Autosalon van Parijs. De Alpine is grotendeels gemaakt van onderdelen van Renault. De A110 werd vooral bekend door zijn grote successen tijdens verschillende rally’s. De bekendste overwinning was die van de Monte Carlo Rally in 1971. De Alpine A110 was leverbaar met diverse motoren variërend van 66pk tot 140pk.

Renault Caravelle / Floride

De Renault Caravelle werd gebouwd tussen 1958 en 1968. In Europa werd dit model verkocht onder de naam Floride. Het ontwerp komt van carrosseriebouwer Ghia, het onderstel kwam van de Dauphine, net zoals diens 845cc motor. De Floride kwam zowel in een cabriolet als in een coupé op de markt. Later werd de 845cc motor vervangen voor een krachtiger exemplaar uit de Renault 8. Hierdoor leverde de motor 55pk.

Renault 4

De Renault 4 werd gebouwd tussen 1961 en 1994. Het was de voorwielaangedreven auto van Renault. De eerste versies kregen de 750cc motor van de Renault 4CV gekoppeld aan een drie-versnellingsbak. De Renault 4 beschikte ook over een onafhankelijke wielophanging. Tevens was dit de eerste Hatchback die gemaakt werd. Inmiddels heeft de Renault 4 een behoorlijke cultstatus opgebouwd. In Nederland was de auto tot 1986 te koop en in totaal zijn er meer dan 8 miljoen Renault vier gebouwd.

Renault 5 Turbo 2

De R5 Turbo 2 is de “Hot Hatch” van de varen 80. Hij werd ontworpen om mee te doen aan het World Rally Championship. Hierdoor werden er ook 3000 straat-legale exemplaren gebouwd. De R5 Turbo 2 had een extreem wijde R5 carrosserie, echter mechanisch hadden ze weinig gemeen.  De gewone Renault 5 had de motor voorin, de R5 Turbo 2 had de motor achterin en ook achterwielaandrijving. De 1.4 motor leverde maar liefst 162pk, met slechts een gewicht van 970 kg was dit een zeer listige auto. Hiermee kon de  auto van 0 naar 100 km/h in 6,9 seconden.  Ooit was de Renault 5 Turbo 2 de krachtigste Franse productiewagen.

Renault 8

De Renault 8 is een vierdeurs-sedan die geproduceerd werd tussen 1962 en 1971. De R8 is gebaseerd op de Dauphine. De R8 had een 966cc motor of een 1108cc motor. Voor de racerij ontwikkelde Renault in samenwerking met Gordini de Renault 8 Gordini. Deze was te herkennen aan een front met vierkoplampen. De Renault 8 Gordini had een topsnelheid van 175 km/h. 

Renault 16

Aan het eind van de jaren zestig was de Renault 16 het topmodel van Renault. Het was een combinatie tussen een comfortabele reisauto en een middelgrote stationwagen. De 16 werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in 1965. De auto beschikte over zeer vooruitstrevende techniek zoals torsievering, onafhankelijke wielophanging , een aluminium motorblok en een zelfdenkende ventilator. Hiermee werd de 16 auto van het jaar in 1965. De 16 was leverbaar in L-, GL- en GLS-uitvoering. Later kwam er de sportieve variant, de Renault 16TS met 83 pk. In 1969 kwam Renault met de eerste gerobotiseerde automaat, deze heette de 16TA. Het echte topmodel was de 16TX, deze auto had een standaarduitrusting die niet zou onderdoen voor de huidige middenklasse modellen. Na bijna 1,9 miljoen exemplaren werd de productie in 1980 gestopt.

Renault Fuego

De Renault Fuego (Spaans voor vuur) werd gebouwd als coupe tussen 1980 en 1986. De Fuego had bijzondere kenmerken zoals handgreep-loze deuren, een bolle achterruit en een geribbelde streep over de zijkant. Dit maakte de Fuego een moderne en opvallende verschijning. De Fuego is gebaseerd op de Renault 18, ze hebben hetzelfde onderstel en dezelfde aandrijving. De auto was de allereerste auto met centrale deurvergrendeling op afstandsbediening. Motoren waren er met variërend van 64 pk tot 132 pk. Ook was de Fuego leverbaar met een turbodieselmotor. Deze leverde 88 pk. 

Espace

De eerste serie Espace werd gebouwd tussen 1984 en 1991. Inmiddels zijn we bij de 5 generatie aangekomen. Dit geeft aan dat dit ruimtewonder een geweldig succes is. De Espace is leverbaar met 5 stoelen, maar ook met 7 stoelen. Dan is er nog de Grand Espace welke een verlengde wielbasis heeft zodat er naast 7 personen ook nog bagage mee kan. De Espace was de eerste MPV van Europa. De eerste generatie Espace werd ontwikkeld en geproduceerd door Matra. De motoren kwamen wel van Renault.

Renault Spider

Renault wilde na een zware tijd in de jaren 80 het sportieve imago opkrikken. Hierdoor kwam het merk met een studiemodel in 1994 van de Spider. Het zou gaan om een productiemodel voor zowel het circuit als voor de openbare weg. Het model zou uiteindelijk van 1995 tot 1997 geproduceerd worden. De Spider had een aluminium chassis en een kunststof body, hierdoor woog de auto slechts 930 kg. De motor werd uit de Clio Williams gebruikt, dit was een 2.0 16v met 150 pk. De Spider werd maar in 4 kleuren geleverd namelijk; geel/donkergrijs, blauw/donkergrijs, rood/donkergrijs en zilvergrijs. De eerste exemplaren waren uitgerust met een wind deflector in plaats van een voorruit. Uiteindelijk zijn er slechts 1636 exemplaren gebouwd voor de openbare weg. Van de Spider Trophy zijn er 90 gebouwd, exclusief voor circuit gebruik.

Renault Avantime

De Avantime werd geproduceerd van 2001 tot 2003. Wegens tegenvallende verkopen is de auto slechts 1,5 jaar gebouwd. Inmiddels heeft ook de Avantime een behoorlijke cultstatus en is deze Renault gewild bij de liefhebber. De auto werd ontworpen door Renault maar gebouwd door Matra. De auto had een onconventioneel ontwerp met zijn 2 gigantische deuren en licht gekleurd dak dat was voorzien van het grootste glazen dak dat ooit in een auto is gebruikt. De portieren waren zo groot dat de achterstoelen makkelijk bereikbaar waren.

Renault Vel Satis

De Renault Vel Satis heeft inmiddels ook zijn status als youngtimer bereikt. De naam bestaat uit 2 delen namelijk Velocity & Satisfaction (snelheid en tevredenheid). De Vel Satis was een van de drie modellen van Renault die samen een nieuwe stijlkoers uitzette. Het model viel in de absolute topklasse en was ook niet traditioneel. De Vel Satis heeft echter nooit het gehoopte succes gehaald. De Vel Satis was leverbaar met zowel 4- als 6-cilindermotoren. Vermogens waren er van 165 pk tot 245 pk. Ook was de Vel Satis leverbaar met verschillende dieselmotoren.

Renault Clio V6

De eerste generatie Clio V6 was gebaseerd op de Clio II echter had het weinig met het standaard model te maken. Dikke uitlaatpijpen, grote spoilers en uitgeklopte wielkasten maakten deze auto een zeer opvallende verschijning. De carrosserie kwam gewoon van de Clio echter paste Alpine de auto aan. Alleen het dashboard en de voorstoelen kwamen redelijk overeen met een gewone Clio. De eerste generatie had de V6 motor uit de Laguna/Espace. Deze was goed voor 230 pk. In combinatie met achterwielaandrijving was de auto zeer listig te noemen. Bij de Phase 2 hebben ze de wegligging flink kunnen verbeteren. Ook kreeg de motor een upgrade naar 255 pk. Verder ontbrak de achterbank en de bagageruimte achterin. De Clio V6 was eigenlijk een evolutie van de Renault 5 turbo en is inmiddels een zeer kostbaar verzamelaarsobject.  

Klassiekers van Renault | Autobedrijf Coppes

Fout

Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.
×

Statusbericht

  • https://acccaw4.cartel.nl/cawclient/sitemap/index/json?ccid=197
  • 39 links