Geschiedenis van Renault

Kerstavond 1898: De broers Renault (Louis, Marcel en Fernand) staan samen met wat vrienden de Voiturette te bewonderen die Louis Renault zelf gebouwd heeft als experiment. De Voiturette begon zijn leven als De Dion-Bouton driewieler, echter heeft Louis hem omgebouwd naar een vierwielig voertuig. De Voiturette heeft een versnellingsbak waarbij de as van de motor in de eerste versnelling rechtstreeks een cardanas aandrijft die eindigt in een differentieel. Louis wordt die avond uitgedaagd door een advocaat om de Rue Lepic in Montmartre te beklimmen in zijn zelf ontworpen voertuig. Deze straat kent een stijgingspercentage van 13%. De Voiturette slaagt met vlag en wimpel en de advocaat is diep onder de indruk. Hij bestelt er direct een voor zichtzelf, net zoals de rest van het gezelschap die avond. Dit was het begin van de carrière van Louis Renault als autofabrikant.

 25 februari 1899: De broers Renault richten onder leiding van Louis samen de firma Renault Frères op. Dit komt door de grote vraag naar auto’s die Louis bouwt.  De auto’s worden allen gebouwd bij zijn vader in de achtertuin. Deze heeft een groot landhuis gekocht in Boulogne-Billancourt in de buurt van Parijs . Het bedrijf is zo succesvol dat het in 1906 al ruim 2.200 auto’s verkoopt per jaar. In 1910 ligt het aantal zelfs al rond de 10.000 per jaar. Louis blijft alleen aan het roer nadat zijn broer Marcel is overleden aan de gevolgen van een auto ongeluk tijdens een rally. Broer Fernand trekt zich in 1909 terug uit het bedrijf.

 April 1911: Louis vertrekt naar Amerika en ontmoet daar Henry Ford. Samen bekijken ze de productiefaciliteiten van Ford. Europa kende zulke faciliteiten niet op dat moment. Bij terugkeer was Louis vastbesloten om van Renault een van de grootste autofabrikanten te maken in Frankrijk.  Al snel wordt Renault ontdekt door onder andere zakenmannen en de adel uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje. 

 

De jaren 20 en 30

Tijdens de Autosalon van Parijs in 1928 komt Louis Renault met een compleet nieuw model. Renault neemt afscheid van de 40CV welke vele records op zijn naam heeft staan. Het nieuwe topmodel heet Reinastella (ook wel RM genoemd) en wordt aangedreven door een flinke achtcilinder.

 In de jaren 30 komt Renault met verschillende nieuwe modellen zoals de Reinasport, de Nervasport en de Nervastella

De Tweede wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog richt Renault zich voornamelijk op machines en militaire voertuigen voor zowel de Duitsers als voor de geallieerden. Kort na de bevrijding van Frankrijk in 1944 wordt Louis gearresteerd op beschuldiging van collaboratie. Nog voordat er een rechtszaak tegen hem begonnen werd overlijdt Louis. Het bedrijf Renault Frères wordt overgenomen door de overheid en wordt de naam gewijzigd in Régie Nationale des Usines Renault.

De jaren daarna

Kort na de oorlog kwam Renault op de markt met de populaire 4CV. Onder president-directeur Pierre Lefaucheux worden er diverse berlines, zoals de Frégate, geïntroduceerd waardoor Renault ontzettend populair wordt in zowel binnen- als buitenland.  Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met diverse exotische en gestroomlijnde modellen. Na een tragisch ongeval waarbij Lefaucheux komt te overlijden staat Pierre Dreyfus aan het roer bij Renault. Hij zorgt ervoor dat er nog meer gestroomlijnde modellen komen zoals de prachtige Floride en de Alpine A110. In de jaren 60 komt Renault met een nieuwe carrosserievorm, namelijk een Hatchback genaamd 16. Het grootste succes van de jaren 60 boekt Renault met de introductie van de Renault 4. Dit model werd een groots succes en werd tot 1993 zo goed als ongewijzigd door geproduceerd. Totaal zijn er meer dan 8 miljoen exemplaren gebouwd.

Geschiedenis van Renault | Autobedrijf Coppes

Fout

Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.
×

Statusbericht

  • https://acccaw4.cartel.nl/cawclient/sitemap/index/json?ccid=197
  • 39 links